De levensduur van elektronische apparaten verlengen en e-waste voorkomen; dat is de missie van ReplaceDirect. Deze webshop biedt losse onderdelen aan waarmee consumenten hun kapotte apparaten kunnen repareren in plaats van vervangen door iets nieuws.
Hun missie is om apparaten een langer leven te geven en op deze manier e-waste te voorkomen. Dagelijks zijn ze bezig met de zoektocht naar onderdelen om aan te kunnen bieden aan hun klanten. De kunst zit erin dat ze digitale koppelingen leggen tussen het betreffende onderdeel en de apparaten waarvoor het geschikt is. Op deze manier verbinden zij de wereld van apparaten aan de ‘anonieme’ wereld van onderdelen.
Hoe kwamen zij op het idee?
In 2003 bestond toen geen toegankelijke consumentenmarkt voor elektronische onderdelen. Ze zagen dit als een kans die ze met beide handen hebben aangegrepen.
Ze werken bijvoorbeeld samen met de Rainforest Connection. Van oude telefoons wordt er een alarmsysteem gemaakt dat reageert op de geluidsfrequentie van kettingzagen, zodat rangers op tijd worden gewaarschuwd als er illegale houtkap plaatsvindt. Naast hun duurzame businessmodel en duurzame partnerships proberen ze duurzaamheid ook te integreren in alle dimensies van de werkvloer. Medewerkers gebruiken glazen mokken in plaats van wegwerpbekertjes en ze hebben de ramen beplakt met isolerende raamfolie.
Wat is de grootste uitdaging?
Sommige leveranciers leveren geen losse onderdelen aan. Dan gaan zij opzoek naar compatibele onderdelen die toch kunnen worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan beeldschermen voor een specifieke laptop die niet meer origineel verkrijgbaar zijn. Dat is soms een zoektocht, maar het geeft een enorme voldoening wanneer ze klanten kunnen helpen met een specifiek onderdeel dat nergens anders te vinden is.
Hun grootste uitdaging is de consument bewust maken dat ze een kapot apparaat niet meteen hoeven weg te gooien. Daarom werken zij samen met allerlei Repair Café’s in het land en ondersteunen zij actief de SIRE campagne ‘Waardeer het, repareer het’. En iedere maand, in hun nieuwsbrief – en in al hun uitingen – promoten zij ook zelf de voordelen van het repareren van elektronische apparatuur.
Hoe blijven jullie voorop lopen?
Met hun brede assortiment aan losse elektronische onderdelen zijn zij de grootste en meest complete webshop in hun soort in Nederland. Daarnaast blijven zij altijd nadenken over hoe zij het gemak van de consument voorop kunnen stellen. Daarom werken zij samen met hun zusterbedrijf Twindis, waarmee ze een landelijke dekking van resellers en reparatiebedrijven hebben waar hun klanten terecht kunnen voor hulp bij het vervangen van onderdelen.
In 2019 hebben ze met ReplaceDirect ongeveer 600.000 elektronische apparaten gered van de vuilnisbelt. Dat is 1.300 ton aan laptops, telefoons en stofzuigers. Of om het te visualiseren: 211 zeecontainers aan elektroschroot. Tot 2019 lieten zij bijvoorbeeld onderdelen overvliegen uit Azië, maar daar zijn ze mee gestopt. Nu laten ze alles per boot komen. En ze voeren kwaliteitscontroles uit voordat een vracht de grote oversteek maakt, zodat het aantal retourzendingen van defecte onderdelen ook afneemt. Zij hebben hierdoor wel hun voorraadmanagement opnieuw moeten inrichten, want een boot gaat langzamer dan een vliegtuig, maar het heeft een kleinere impact op het milieu.