De levensduur van elektronische apparaten verlengen en e-waste voorkomen; dat is de missie van ReplaceDirect. Deze webshop biedt losse onderdelen aan waarmee consumenten hun kapotte apparaten kunnen repareren in plaats van vervangen door iets nieuws.

Onze missie is om apparaten een langer leven te geven en op deze manier e-waste te voorkomen. Dagelijks zijn we bezig met onze zoektocht naar onderdelen om aan te kunnen bieden aan onze klanten. De kunst zit hem erin dat we digitale koppelingen leggen tussen het betreffende onderdeel en de apparaten waarvoor het geschikt is. Op deze manier verbinden wij de wereld van apparaten aan de ‘anonieme’ wereld van onderdelen.

Hoe kwamen jullie op het idee?

In 2003 bestond toen geen toegankelijke consumentenmarkt voor elektronische onderdelen. We zagen dit als een kans die we met beide handen hebben aangegrepen.

We werken bijvoorbeeld samen met de Rainforest Connection. Zij maken van oude telefoons een alarmsysteem dat reageert op de geluidsfrequentie van kettingzagen, zodat rangers op tijd worden gewaarschuwd als er illegale houtkap plaatsvindt. Naast ons duurzame businessmodel en onze duurzame partnerships proberen we duurzaamheid ook te integreren in alle dimensies van de werkvloer. Medewerkers gebruiken glazen mokken in plaats van wegwerpbekertjes en we hebben de ramen beplakt met isolerende raamfolie.

Wat is de grootste uitdaging?

Sommige leveranciers leveren geen losse onderdelen aan. Dan gaan wij op zoek naar compatibele onderdelen die toch kunnen worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan beeldschermen voor een specifieke laptop die niet meer origineel verkrijgbaar zijn. Dat is soms een zoektocht, maar het geeft een enorme voldoening wanneer we klanten kunnen helpen met een specifiek onderdeel dat nergens anders te vinden is.

Onze grootste uitdaging is de consument bewust maken dat ze een kapot apparaat niet meteen hoeven weg te gooien. Daarom werken wij samen met allerlei Repair Café’s in het land en ondersteunen wij actief de SIRE campagne ‘Waardeer het, repareer het’. En iedere maand, in onze nieuwsbrief – en in al onze uitingen – promoten wij ook zelf de voordelen van het repareren van elektronische apparatuur.

Hoe blijven jullie voorop lopen?

Met ons brede assortiment aan losse elektronische onderdelen zijn wij de grootste en meest complete webshop in onze soort in Nederland. Daarnaast blijven wij altijd nadenken over hoe wij het gemak van de consument voorop kunnen stellen. Daarom werken wij samen met ons zusterbedrijf Twindis, waarmee we een landelijke dekking van resellers en reparatiebedrijven hebben waar onze klanten terecht kunnen voor hulp bij het vervangen van onderdelen.

In 2019 hebben we met ReplaceDirect ongeveer 600.000 elektronische apparaten gered van de vuilnisbelt. Dat is 1.300 ton aan laptops, telefoons en stofzuigers. Of om het te visualiseren: 211 zeecontainers aan elektroschroot. Tot 2019 lieten wij bijvoorbeeld onderdelen overvliegen uit Azië, maar daar zijn we mee gestopt. Nu laten we alles per boot komen. En we voeren kwaliteitscontroles uit voordat een vracht de grote oversteek maakt, zodat het aantal retourzendingen van defecte onderdelen ook afneemt. Wij hebben hierdoor wel ons voorraadmanagement opnieuw moeten inrichten, want een boot gaat langzamer dan een vliegtuig, maar het heeft een kleinere impact op het milieu.

Gerelateerd