Rijkswaterstaat zoekt altijd naar opties om te verduurzamen. Al een tijdje doen ze een test met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud asfalt op en spuugt nieuw asfalt uit op de weg. Zo wordt wegdekonderhoud duurzamer.
De ART aan het werk
De ART verhit eerst de deklaag van het asfalt. Het oude asfalt smelt, de ART eet het op, maakt het los en mengt het. Daarna brengt de ART het vernieuwde asfalt weer aan op de weg. Dan wordt het gewalst, zodat het wegdek weer glad is. Na 6 uren kan de weg weer open. De ART wordt nu op de proef gezet op de snelwegen, misschien in de toekomst op provinciale wegen.
Voordelen ART
Oud asfalt wordt op dezelfde plek vernieuwd. Er hoeven geen vrachtwagens met oud en nieuw materiaal op en neer te rijden. Deze methode van wegdekonderhoud is volledig circulair, al het materiaal wordt hergebruikt.
Verduurzamen doe je samen
Investeerders hebben een ART gekocht, zodat aannemers wegonderhoud met de ART snel en makkelijk kunnen uitvoeren. De kennis en ervaring die zij opdoen, delen zij met de hele sector.