Koude recycling techniek is van de bestaande asfaltverharding een nieuwe verhardingslaag maken. Hiermee verminderen we de CO2-uitstoot en dringen we het gebruik van primaire grondstoffen terug. Bij koude recycling van bestaand asfalt, wordt een ‘bitumen gestabiliseerd materiaal’ gemaakt met schuimbitumen. Het materiaal dat ontstaat kan als tussenlaag gebruikt worden. Hierna ontstaat een toplaag van vier centimeter nieuw asfalt.
Met deze nieuwe techniek kan er tijdens de asfalteringswerkzaamheden meteen een verhardingslaag gemaakt worden van de bestaande asfaltlaag welke met een freesmachine wordt verwijderd.
BSM: bitumen gestabiliseerd materiaal
De freesmachine freest de bestaande asfaltverharding en mengt het gefreesde materiaal met schuimbitumen en vulstof. Zo ontstaat in één werkgang een nieuw gestabiliseerd materiaal. Het is als in-het-werk mengen van een AGRAC-fundering. De schuimbitumen zorgen ervoor dat het gestabiliseerde materiaal flexibele eigenschappen krijgt. Dit is bitumen gestabiliseerd materiaal, ook wel BSM. BSM is geen asfalt. Het mengsel is niet-gebonden en kun je de technische werking vergelijken met die van een puinfundering of menggranulaat.
Het gebruik van BSM heeft heel veel milieutechnische voordelen, maar ook financiële. Er is minder nieuw asfalt nodig en dat bij elkaar maakt, werken met BSM nog duurzamer dan het werken met LEAB, laag energie asfalt beton.
BSM-techniek is in de toekomst voor elke aannemer beschikbaar
Nu wordt er gewerkt aan een CROW-richtlijn voor cement- en bitumenstabilisaties, waar de BSM met schuimbitumen onderdeel van uitmaakt. Als de CROW-richtlijnen er zijn en de Freesmij een speciale mengfrees heeft aangeschaft, is de techniek voor elke aannemer beschikbaar.