Grote bedrijven als Coca-Cola, Starbucks en McDonald’s wisten in drie jaar tijd meer dan de helft van hun problematische plasticgebruik te stoppen. Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds.
In 2018 maakten acht grote bedrijven een afspraak met het Wereld Natuur Fonds en andere maatschappelijke organisaties: veel minder plastic in 2030. Na drie jaar maakt Plastic Resource, zoals het initiatief van het WNF heet, de balans op. De bedrijven bespaarden in die tijd 71.000 ton. Dat is 58 procent van het ‘problematische’ plastic. Problematisch betekent: moeilijk te recyclen of ‘single use’, wegwerpplastic.
Voorbeelden genoeg. McDonald’s hoopt eind dit jaar nergens meer plastic rietjes mee te geven. Bestek, zoals lepels, zijn van hout. Coca-Cola verving de plastic sixpackringen door karton. En ook Starbucks deed rietjes in de ban.
Recycling van plastic
Het WNF noemt de resultaten een goed begin. Maar er zijn ook problemen: zo bestaat het grootste deel van het plasticafval nu uit plastic flesjes, waar nog te weinig mee gebeurt. Ook hebben de bedrijven nog geen grote stappen gemaakt in het gebruiken van gerecycled plastic. Doordat bedrijven hier nog te weinig mee doen, is er geen grote markt voor gerecycled plastic en kunnen afvalverwerkers minder snel stappen maken.
Kortom: er is nog een hoop te doen. Het Plastic Resource-initiatief begon met een simpel idee: slechts 100 bedrijven kunnen ervoor zorgen dat erin 2030 50 miljoen ton minder plastic is. Nu lukte het 8 bedrijven in relatief korte tijd om tonnen te besparen, maar 71.000 ton is nog steeds maar 0,1 procent van het 2030-doel. Werk aan de winkel dus. Als het rapport iets laat zien, is het dat bedrijven in korte tijd wel degelijk grote stappen kunnen maken.