Het project genaamd Cathedrall – met de nadruk op ‘all’, voor iedereen – komt uit de koker van onder anderen Marius Smit. Hij begon twaalf jaar geleden Plastic Whale, een sociale onderneming die zich bezighoudt met ‘plasticvissen’. De Plastic Whalesloepen vissen al jaren plastic afval uit de grachten op en maken daar nieuwe boten van.
In 2018 presenteerde Plastic Whale een lijn van designkantoormeubilair gemaakt met gerecycled plastic uit de grachten. Nu moet daar dus, in samenwerking met designstudio D/DOCK en ‘impactinnovatiebureau’ Max-G, een drijvende kathedraal bij komen, van hergebruikt afval.
Inspiratieplek
Volgens het ontwerp moet het circulaire bouwwerk zo’n 900 vierkante meter worden, 60 bij 15 meter, en 15 meter hoog. Ze willen met de indeling ook het gevoel van een kathedraal aanhouden, vertelt Smit. In het midden komt het schip: een grote ruimte waar mensen kunnen samenkomen voor lezingen, exposities en evenementen. En in de ‘zijbeuken’ kleinere ruimtes waar bedrijven kunnen samenkomen om hulp te geven en krijgen bij duurzame doelstellingen.
Het gebouw moet openbaar toegankelijk worden. Iedereen weet inmiddels wel dat we van een lineaire naar een circulaire economie moeten. Maar de materie is vaak nog erg technisch en moeilijk te begrijpen. Circulariteit blijft daarmee voor veel mensen te abstract.
De plek moet duidelijk maken dat we anders moeten kijken naar afval en grondstoffen, zegt Smit. En dat hergebruik ook iets prachtigs kan zijn om te zien, en niet alleen praktisch. Dat je er graag komt en naar kijkt, net als bij een normale kathedraal.
Locatie onbekend
De wens is om eind 2023 te starten met de bouw van de drijvende kathedraal, zodat die tijdens Sail 2025 al bezocht kan worden. Maar voor het zover is, moet er nog een hoop gebeuren. Materialen, een plek om te bouwen, een ponton, en misschien wel het belangrijkste: een locatie.
Er zijn heel veel plekken die te gek zouden zijn. Bijvoorbeeld bij het Marineterrein of op de Kop van Java-eiland. Maar misschien wordt het wel iets heel anders. Dat hangt ook af van hoe het project ontvangen wordt. Sprake van een vergunningstraject is er nog niet.
De komende tijd wil Smit Amsterdammers en bedrijven bij het plan betrekken. Bijvoorbeeld afvalverwerkingsbedrijven die innovatieve technologieën hebben. Maar ook bouwbedrijven met nog restmaterialen of andersoortig afval.
Vanuit Plastic Whale heeft Smit nog containers vol opgevist plastic uit de grachten staan. Daar maken ze nu hun Plastic Whaleboten mee. Maar die zouden ook voor Cathedrall gebruikt kunnen worden.
En het geloof? Zij noemen het doism, aldus Smit. Geloven dat je verandering kunt teweegbrengen door gewoon te doen, samen met anderen. Net zoals in een religieus gebouw willen ze mensen samenbrengen die op die manier naar de toekomst kijken.