Hoe goedkoop kan het zijn: een auto die rijdt op je eigen plastic afval. Het klinkt misschien als een utopie, maar volgens kunstenaar Gijs Schalkx uit Arnhem kan het toch echt.
Plastic is eigenlijk gewoon een aardolieproduct. Door het verdampen en daarna te condenseren, wordt het weer gewoon olie die je kan gebruiken, zo werkt het in het kort volgens de kunstenaar: Het plastic verdwijnt. Daar blijft helemaal niks van over.
Zo werkt het.
Niet elke auto kan olie uit plastic verwerken. Daarvoor moet je echt een oude diesel hebben en die heeft Schalkx uit Duitsland geïmporteerd. Hij heeft al op plastic gereden. En dan in proefopstelling.
Het werkt als volgt: je doet je eigen, of gevonden, plastic afval in een gesloten ketel en verwarmt dat. Let op: niet in brand steken. Daarbij komen gassen vrij, die weer condenseren en weer olie worden. Op die olie rijdt de auto. Volgens Schalkx is het heel simpel. Het is heel bruikbaar, en probleem opgelost. Toch!? Het is voor mij ook een onderzoek. Je kan natuurlijk benzine of diesel tanken, of een elektrische autorijden. Maar je kan ook op afval rijden. Dus, waarom niet?
Duur grapje
De kunstenaar heeft het idee overigens niet helemaal zelf bedacht. Je hebt wel bedrijven die het ook al hebben gedaan. Maar ze komen er elke keer weer van terug, omdat het niet economisch efficiënt genoeg is. Je kan er eigenlijk geen geld aan verdienen, want het kost ook geld om het maken. Uiteindelijk is het nog steeds goedkoper om van olie brandstof te maken.
In oktober de weg op
Hoeveel kilometer Gijs gaat rijden op zijn plastic afval weet hij nog niet, maar hij past zijn actieradius erop aan. Van het plastic blijft niks over, maar geheel uitstootvrij is het niet. Het stinkt wel, ja. Maar dat is gewoon met auto’s. Ze zijn vervuilend.
Is het een duurzaamheidsproject of is het kunst? Gijs vindt het een beetje van beide. Maar het komt er wel. Een auto die rijdt op plastic afval, het kan sowieso. Hij moet het alleen nog om gaan bouwen. Dus dat is het ding, maar het idee is er. En alle onderdelen zijn er. Het doel is om in oktober 2023 klaar te zijn.