Grote bedrijven gaan voor tweedehands

Publicatie: 1 okt 2020 | Update: 26 mei 2023
Status: (Inter)nationaal

Contact opnemen

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem dan contact op via onderstaande knop.

De tweedehandsmarkt is groeiend en booming! En dat is bij de grote bedrijven niet onopgemerkt gebleven… Waar tweedehands kopen vroeger misschien nog een stoffig of ‘vies’ imago had, is dat tegenwoordig helemaal niet meer het geval. Sterker nog: de tweedehandsmarkt is booming! Grote bedrijven spelen hier handig op in, door zelf hun eigen producten tweedehands te verkopen. Nieuwe trend, of here to stay?

Tweedehands IKEA kopen

Zo kondigde het Zweedse meubelwarenhuis aan dat ze een eigen tweedehandswinkel gaat openen, in de Zweedse stad Eskilstuna. Die locatie is niet geheel willekeurig, want hier staat ook het eerste circulaire winkelcentrum ter wereld. In de tweedehandswinkel kun je je eigen afgedankte IKEA-producten brengen om te laten repareren én geupcyclede IKEA-meubelen kopen. Dit past in de duurzaamheidsstrategie van de geel-blauwe meubelgigant: in 2030 wilt IKEA volledig circulair zijn. Hierdoor stopten ze met de verkoop van plastic wegwerpproducten (zoals rietjes, bekertjes en zakjes), maken ze hun producten steeds vaker van gerecyclede materialen én lanceerden ze onlangs de vegan variant van de Zweedse gehaktbal. Lekkör bezig!

Zalando gaat voor tweedehands

Ook modegigant Zalando stapt in de groeiende tweedehandskledingmarkt, met een eigen variant van kledingverkoopplatforms zoals United Wardrobe of Vinted. Hier kun je bij hen tweedehands kleding kopen én verkopen, in ruil voor een tegoedbon. Met de tegoedbon kun je een donatie doen aan een goed doel (Rode Kruis of WeForest) óf kleding kopen in de webshop. De service is beschikbaar in Duitsland, Spanje, België, Nederland, Frankrijk en Polen.

Asos en H&M omarmen pre-owned fashion

Zalando is hierin niet de enige. Ook concurrenten Asos en H&M (en COS en &otherstories, onderdeel van H&M) wagen zich in de tweedehandsmarkt, onder de noemer ‘pre-owned fashion’. Zo investeert de H&M-group onder andere in het vintageconcept Afound (te vinden in Utrecht in Hoog Catherijne), hebben ze 70% aandeel in de Zweedse tweedehandsmarktplaats Sellpy en hangen er nauwkierig uitgezochte tweedehands items in de nieuwe flagshipstores van Cos.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Schrijf je in voor de Recycling Nederland nieuwsbrief!

Voeg je toe aan onze maillijst en ontvang Recycling Nederland nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen ons team.

Wordt onderdeel van de wereld van Recycling Nederland en draag bij met een positieve sociale impact in de maatschappij!  

Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!