Wat te doen met alle ‘versleten’ accu’s uit de talloze e-bikes die inmiddels in Nederland rondrijden? Naar de verbrandingsoven brengen is volgens het op Hazeldonk gevestigde Refurb Battery vaak onnodig. Veel batterijencellen zijn weer te gebruiken, zegt directeur Marty Smits.
Pal langs de A16 en direct tegen de Belgische grens aan heeft Refurb Battery een fabriek gebouwd waar uit afgedankte accu’s de nog werkzame batterijen verwijderd worden. Dat is minutieus werk, zo blijkt uit een bezoek aan het bedrijf.
Er werken nu vijftien mensen hier, maar aan het einde van 2023 zullen dat er in ieder geval dertig zijn. Al valt het niet mee om aan mensen te komen, zegt directeur Marty Smits. Het is een nauwkeurig werk om de batterijen uit de accu’s te verwijderen, te controleren en als modules weer opnieuw te monteren in kunststof rasters.
De nieuwe modules worden gestapeld gemonteerd in containers, die bijvoorbeeld op bouwplaatsen gezet kunnen worden om daar als energiebron te fungeren voor de elektrische apparatuur en wagens. De vervuilende dieselgeneratoren die nu nog vaak nodig zijn, kunnen op termijn naar de schroothoop. Een accucontainer kan volgens Smits 400 kilowattuur aan elektriciteit leveren.
Circulair product
Ze produceren een circulair product, zegt Smits. Elke nieuw geproduceerde batterijcel is goed voor een uitstoot van anderhalve kilo CO2. Er worden jaarlijks 25 miljoen batterijcellen voor fietsaccu’s op de markt gebracht. Het is zonde om die allemaal te vernietigen. Zij proberen zoveel mogelijk nog werkende cellen intact uit de accu’s te halen.
Het gaat vooral om lithiumbatterijen die wereldwijd door slechts vier producenten op de markt gebracht. In samenwerking met fietsfabrikanten en de Stichting Batterijen (Stibat, red.) proberen ze afgeschreven accu’s op bruikbaarheid te selecteren voordat ze worden vernietigd. Vervolgens brengen zij het materiaal naar Hazeldonk.
Afspraken met fabrikanten
Om de fabriek zo efficiënt mogelijk te laten draaien wil Refurb Battery afspraken maken met de fietsfabrikanten over de manier waarop accu’s worden verwerkt in het fietsontwerp. Dat kan voor iedereen een win-winsituatie opleveren. Hoe gemakkelijker de nog werkzame cellen gedemonteerd kunnen worden, hoe beter, zegt Smits.
De fabriek van Refurb Battery staat op Rijsbergs grondgebied en maakt in feit deel uit van het Business Centre Treeport (BCT) waarmee de gemeente Zundert hoopt een kwalitatieve slag te slaan op het gebied van de boomteelt. Het terrein moet duurzaam en groen worden. Hun bedrijfsfilosofie sluit daar prima op aan. Daarom mochten zij zich hier ook vestigen. Voor hun is deze locatie vanwege de bereikbaarheid ideaal. Daarnaast zijn er nauwelijks omwonenden die eventueel overlast zouden kunnen ondervinden, zegt Smits.
Groeimarkt
Hij verwacht dat de vraag naar containeraccu’s de komende jaren sterk zal groeien. Accuopslag kan de oplossing zijn voor de netcongestie waar ze vooral in de provincie Brabant mee te maken hebben. Het Brabantse kabelnet is overbelast. De accucontainers kunnen dat probleem ondervangen.
Volgens Smits zijn de accucontainers ook te gebruiken om de overtollige energie, afkomstig van de steeds hogere windturbines, tijdelijk op te slaan. Zo kan deze gebruikt worden in tijden dat de vraag naar energie groot is. Doordat het kabelnet overbelast is, kan de windenergie niet altijd direct aan het net worden geleverd. Dat probleem speelt ook met zonne-energie, maar volgens Smits gaat Refurb Battery voorlopig nog geen huisaccu’s produceren. Dat heeft te maken met de strenge veiligheidseisen die hiervoor gelden, zegt hij.