Brandstof gemaakt van frietvet en stroom van Zeeuwse windmolens. Dat is te krijgen bij de eerste Clean Energy Hub van Zeeland die op 26 januari 2023 wordt geopend in Rilland. Zo’n hub is een plek waar meerdere ‘schone’ brandstoffen te tanken zijn bij een openbaar tankstation.
Het ziet er op het eerste gezicht uit als een gewoon tankstation, maar toch zijn een paar pompen bijzonder. Volgens Linda van Gorsel van het tankstation is de eerste een elektrisch oplaadstation zoals iedereen die wel kent, maar dan voor 300 kW. Dat is echt heel snel. Zodanig snel dat nog niet alle auto’s dat volledig aankunnen. Maar de komende jaren komen er natuurlijk steeds meer auto’s die dat wel aankunnen.Ook voor bedrijfswagens is dit zeer interessant. Je drinkt een kop koffie en kan daarna weer verder met een volle batterij. De groene stroom komt trouwens van windmolens hier in de buurt.
Frituurvet tanken
Een paar meter verderop staat de meest bijzondere pomp. Daar kan HVO100 worden getankt. Dat is een soort diesel maar dan gemaakt van reststromen. Denk aan afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Volgens pomphouder Wim van Gorsel kan het gewoon in je dieseltank. Er hoeft niets aangepast te worden. Dan rijd je dus zonder uitstoot. En de brandstof heeft ook geen geur.
De Clean Energy Hub is de eerste in Zeeland. Volgens Wim van Gorsel er zijn meer plaatsen waar je snel kunt laden. HVO is nog op een paar plaatsen te krijgen, maar deze combinatie is wel uniek. Ze hebben hier echt in geïnvesteerd voor de toekomst. Ze willen er vroeg bij zijn, omdat benzine op den duur toch zal ophouden.
Veertig cent duurder
Toch is het niet de verwachting dat er rijen voor de tank met HVO100 komen te staan. De voornaamste reden: de prijs. Een liter HVO100 is ongeveer 40 cent duurder dan een liter diesel. Dat maakt het voor de meeste consumenten nog niet interessant. Volgens Wim van Gorsel zijn er ook doelgroepen waar de HVO100 wél interessant voor is. Denk hierbij aan bedrijven die CO2-neutraal willen en moeten werken. Een voorbeeld is een grote keten van supermarkten. Zij willen verplicht gaan stellen dat alle leveranciers neutraal gaan leveren aan de winkels. Dat doe je door in een gewone dieselwagen HVO100 te tanken.
Geen uitstoot en stank
Ook voor andere branches dan de transportsector, kan HVO100 interessant zijn, aldus van Gorsel, zeker als je als bedrijf energieneutraal moet werken. Kraanbedrijf Mammoet levert kranen aan voor bouwplaatsen. Die kraan staat dan een week stationair te draaien in een woonwijk. Door daar HVO100 in te tanken, heb je geen uitstoot en stank voor de buurt. Voor aggregaten werkt het ook goed. Zo kun je festivals CO2-neutraal draaien, wat vaak al een voorwaarde is van gemeenten om een vergunning te krijgen.