Kumasi Drinks een nieuw en eigenzinnig sappenmerk

Publicatie: 17 nov 2020 | Update: 28 mei 2023

Contact opnemen

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem dan contact op via onderstaande knop.

Ontmoet Kumasi, een nieuw en eigenzinnig sappenmerk! Zij maken sappen en sodas van het vruchtvlees van de cacaovrucht. En dat smaakt, strange genoeg, helemaal niet naar chocola!

Gek genoeg worden alleen de bonen uit de cacaovrucht gebruikt om chocolade mee te maken, terwijl de hele cacaovrucht bestaat uit even veel vruchtvlees als boon. Vruchtvlees wordt momenteel gezien als een afvalproduct, en het is dan ook niet mogelijk voor cacaoboeren om dit product te verkopen. Daarom wordt dit tijdens het oogsten weggegooid. Zij trainen boeren om een gedeelte van dit vruchtvlees niet weg te gooien maar op te vangen in bakken, dit is een handeling die tegelijkertijd gebeurd met het openhakken van de vruchten voor de bonen. Er is dan ook geen extra handeling nodig voor de boeren, alleen bewustwording over het feit dat zij wel waarde zien in het vruchtvlees. Zij kopen dan op de boerderij het vruchtvlees van de boeren over en maken er ter plekke sap van.

Tot voor kort werd het vruchtvlees rondom de cacaoboon gezien als waste, en dat is zonde. Niet alleen voor de natuur (want waarom zou je iets dat zó lekker is weggooien?) maar vooral ook voor de cacaoboeren die iedere dag keihard werken voor minder dan €1,90 per dag (méér dan 50% van de cacaoboeren leeft onder deze zogenoemde armoedegrens). Dat kan anders, dachten zij bij Kumasi. Door een product te maken van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht zorgen zij ervoor de cacaoboeren meer verdienen aan hun product (tot wel 30% meer) én dat de Nederlandse consument kan genieten van een (h)eerlijk drankje.

SDG 1

Het doel van Kumasi is om cacaoboeren dichter bij een leefbaar inkomen te brengen. Zij berekenen dit in samenwerking met het Royal Tropical Institute (KIT) en Solidaridad. Door de grotere cacaoproducenten te laten zien dat er wél iets gedaan kan worden aan de lage lonen van cacaoboeren (1. door extra inkomen te bieden en 2. door share(d) trade, oftewel winstdeling) dagen zij hun uit om bedrijfsprocessen anders in te richten. Bij hun staat de boer centraal, en zij doen er dan ook alles aan om hun bij al hun bedrijfsprocessen te betrekken d.m.v. trainingen, ontwikkelingsmogelijkheden én een hoger inkomen.

SDG 5

Binnen de cacao-industrie zijn vrouwen van onschatbare waarde, echter omdat zij vaak niet betrokken zijn bij het verkopen van de cacao verdienen zij weinig tot niets voor het werk dat zij verzetten. Door gendergelijkheid centraal te stellen, en zowel mannen als vrouwen hierover te trainen creëren zij meer waardering, eigenaarschap en economische empowerment binnen de cacaosector.

SDG 12

Door een sapje van een afvalproduct op de markt te brengen nemen zij hun verantwoordelijkheid binnen het bestaande voedselsysteem. Het doel van Kumasi is om Nederlandse consumenten bewust te maken over de kracht van (h)eerlijke consumptie!

*Hun sap wordt in Nederland in glazen flesjes gebotteld i.v.m. het feit dat hun eindproducten voor 40%-60% uit water bestaan, en water over water verschepen vinden zij een beetje strange.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Schrijf je in voor de Recycling Nederland nieuwsbrief!

Voeg je toe aan onze maillijst en ontvang Recycling Nederland nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen ons team.

Wordt onderdeel van de wereld van Recycling Nederland en draag bij met een positieve sociale impact in de maatschappij!  

Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!