Fruitafval kan je laten composteren, maar het is beter om er iets hoogwaardigs van te maken. Ondernemers Rutger Homan en Liselotte van der Lugt maken een frisdrank van overgebleven fruitresten, die rechtstreeks van de boer komen. Het drankje Leppa Limo is een hit!
Het plan om een drankje te ontwikkelen, ontstond toen Rutger (30) in Hamburg werkte. Daar zag hij de frisdrankenmarkt transformeren en allerlei alternatieve drankjes de markt opkomen. Terug in Nederland belde hij een paar lokale fruittelers op en deelde hij zijn plan. Homan had toen nog geen idee welk restproduct hij wilde gebruiken. Het enige dat hij wist, was dat hij het zichzelf zo moeilijk mogelijk moest maken om zich te onderscheiden van andere drankenmerken. Hij wilde een uniek product, iets dat anderen nooit zouden maken.
De boer op
Het drankje moest aan afval te koppelen zijn en de ingrediënten moesten het hele jaar beschikbaar en van constante kwaliteit zijn. Veel fruitboeren vonden Homan te klein, omdat hij maar maximaal twintig liter wilde afnemen. Uiteindelijk zei een appelboer dat hij kon langskomen en zo kwam het dat hij met een jerrycan bij hem langsging om sap, schillen en klokhuisresten van Elstar-appels op te halen. Thuis experimenteerde Homan met de smaak door citroen en gember aan het mengsel toe te voegen. Door veel uitzoekwerk leerde hij hoe je koolzuur kan toevoegen en hoe een product aan de voedselveiligheidsnormen voldoet. Hij had geen idee wat er allemaal bij kwam kijken. Op een gegeven moment begin je gewoon en ga je het uitproberen, testen en nog eens testen totdat je een lekker drankje hebt.
Fulltime bezigheid
Inmiddels is de productie opgelopen tot zo’n 2400 liter per maand. De ondernemers hebben in Flevoland een productlocatie ingericht waar de ingrediënten samenkomen om de frisdrank te produceren. Van der Lugt richt zich met name op de marketing en PR. Het drankje is bedoeld voor mensen die houden van het buitenleven, omdat de uitstraling en het design van het drankje daar het beste bij past. Ze willen het met name onder de aandacht brengen bij sportieve mensen tussen de twintig en veertig jaar, die van de natuur houden.
Homan houdt zich bezig met de doorontwikkeling en de verkoop van het product. Hij werk er drie dagen in de week naast, maar al mijn avonden en weekenden besteed hij hieraan. De plannen voor een tweede drankje liggen inmiddels klaar. Homan bekijkt hoe nu hoe ze naast de alcoholvrije versie een versie met wodka kunnen maken. Er ontstaan steeds meer ideeën om het drankje verder uit te bouwen.
Levering door heel Nederland
Op dit moment wordt Leppa Limo in en rond Amsterdam geleverd, maar Homan hoopt dat het drankje het komende jaar overal in Nederland kan worden rondgebracht. De verkoopvragen druppelen binnen. Het is moeilijk om binnen te komen bij distributeurs, terwijl dat het verspreiden van het drankje veel gemakkelijker zou maken. Op de Waddeneilanden hebben ze bijvoorbeeld interesse, maar daar kan hij nu nog niet leveren.