Vanaf 2020 worden alle 60 miljoen plastic flessen van Lipton gemaakt van 100% gerecycled plastic en volledig recyclebaar. Dit heeft Lipton bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de FNLI award, waar het merk genomineerd was als frontrunner in de Levensmiddelensector.
Het verduurzamen van verpakkingen sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie van Lipton, waarbij het merk de ambitie heeft om uiteindelijk volledig circulair te worden. Met deze grote stap is Lipton het eerste frisdrankmerk in Nederland dat circulaire verpakkingen op een dergelijke grote schaal realiseert. De nieuwe flessen worden gemaakt van het materiaal rPET2. Doordat het produceren van nieuw plastic niet meer nodig is, draagt Lipton bij aan het reduceren van de totale plastic consumptie. Dit bespaart alleen al 1.400 ton aan nieuw plastic per jaar. In totaal gaat het per jaar om 60 miljoen flessen in Nederland die gemaakt worden van rPET, dat is ruimschoots meer dan enig ander frisdrankmerk in Nederland. De productie van deze flessen zorgt daarnaast voor meer dan 40% minder CO2-uitstoot dan nieuw plastic. De Europese doelstelling is om alle Lipton flessen vanaf 2023 te maken van gerecycled plastic. Lipton Benelux is dan ook koploper in Europa.
Joost Houben, Marketing Director Refreshment Benelux, zegt dat ze trots zijn dat ze nu al kunnen aankondigen dat alle plastic flessen vanaf 2020 voor 100% gemaakt zijn van gerecycled plastic en volledig recyclebaar zijn. Lipton vervult daarmee de voortrekkersrol binnen de sector in Nederland én voor Lipton wereldwijd. Ze hopen hiermee ook andere merken en bedrijven te inspireren om op korte termijn grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Ze kunnen de hele keten alleen verduurzamen als ze het samen doen.
Naast het verduurzamen van de verpakking onderneemt Lipton al langere tijd verschillende initiatieven om de uitdagingen rondom plastic aan te pakken. De initiatieven zijn onder andere gericht op bewustwording bij consumenten, door hen via de verpakking aan te sporen om de flessen te recyclen. Ook organiseert het merk op actieve wijze verschillende opruimacties (clean-ups) waarbij consumenten en medewerkers worden betrokken, om iedereen bewust te maken van de omvang van de uitdagingen en gedragsverandering te stimuleren. Daarnaast is Lipton gestopt met het gebruik van plastic rietjes en deksels in alle cocktails, en plastic stampertjes in de horeca. De combinatie van deze initiatieven leidden tot een nominatie voor de FNLI Award, een belangrijke vorm van erkenning vanuit de bredere Nederlandse Levensmiddelensector op het gebied van duurzaamheid.
De missie van Lipton is om uiteindelijk 100% circulair te opereren. Zij introduceerde het merk op DGTL festival, het meest duurzame festival ter wereld, als eerste frisdrankmerk een fles van 100% gerecycled plastic. Dit was alvast een voorproefje voor de verpakking die nu ook op grote schaal wordt gedistribueerd.