Vanaf 2023 is een herbruikbare optie verplicht voor restauranthouders voor afhaalmaaltijden. Vooral Quickservice-aanbieders staan voor grote veranderingen. Marktleider McDonald’s test hiervoor zijn eigen systeem in tien winkels.
Vanaf november 2021 krijgen McDonald’s-gasten in geselecteerde testrestaurants in Duitsland de mogelijkheid om drankjes en desserts in herbruikbare verpakkingen te bestellen. Zo test het bedrijf als grootste systeemcateraar van Duitsland zijn eigen herbruikbare statiegeldsysteem. Voor eind 2022 willen zij een landelijke uitrol in alle restaurants.
Producten worden geserveerd in de nieuwe herbruikbare verpakking op aanvraag van gasten en voor bestellingen in het restaurant en bij de McDrive. Het live-experiment duurt in eerste instantie iets minder dan twee maanden tot het einde van het jaar. Ter plaatse krijgen gasten en medewerkers de mogelijkheid om feedback te geven op de nieuwe verpakking.
Met het testscenario bereidt het bedrijf zich voor op de invoering in heel Duitsland van zijn eigen statiegeldsysteem voor dranken en ijs in december 2022.
Een euro aanbetaling
Door een eigen herbruikbaar statiegeldsysteem te testen, zet McDonald’s Duitsland in een vroeg stadium de koers uit naar alternatieve en plastic besparende verpakkingsoplossingen, nog voordat er in 2023 een wettelijke herbruikbaarheidsverplichting van kracht wordt ingezet. In de 10 geselecteerde restaurants kunnen McDonald’s gasten bij het bestellen aangeven voor welk van de testproducten ze herbruikbare verpakkingen willen gebruiken. Per pakket wordt één euro borg in rekening gebracht.
Bij het inleveren van de herbruikbare bekers in de deelnemende testrestaurants wordt de borg volledig teruggestort. Op deze manier zorgt het bedrijf ervoor dat de verpakking zijn weg terug vindt naar het restaurant en hergebruikt kan worden.
Ook het bekerontwerp voor de landelijke lancering van de eigen herbruikbare verpakkingen van McDonald’s zal na de test verder worden ontwikkeld op basis van feedback van gasten. De test wordt ondersteund door een opvallende communicatiecampagne in de deelnemende testrestaurants en via digitale kanalen in de overwegend lokale omgeving.