Mercedes-Benz gaat ook accu’s recyclen

Publicatie: 26 jul 2022 | Update: 26 jul 2022

Contact opnemen

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem dan contact op via onderstaande knop.

Samen met partners in China en de VS wil Mercedes-Benz een gesloten kringloopsysteem voor de recycling van accu’s opzetten. Men gaat daarom in het Duitse Kuppenheim een fabriek bouwen, waar men accu’s op een gepatenteerde hydrometallurgische wijze duurzaam gaat recyclen.De recyclingfabriek in Kuppenheim was al in november 2021 aangekondigd. Er wordt ernaar toe gewerkt dat de fabriek in 2023 operationeel moet zijn. Nu zijn er  nieuwe details over de fabriek bekendgemaakt.

De autofabrikant gaat tientallen miljoenen investeren in onderzoek en ontwikkeling en ook in de bouw van de CO2-neutrale proeffabriek. Deze zal worden gebouwd bij de Mercedes-Benz-fabriek in het Zuid-Duitse Kuppenheim. Het project wordt mede gefinancierd door het programma ter ondersteuning van accu-innovatie van het Duitse Bondsministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming.

De plaatsvervangend voorzitter van de raad van commissarissen van Mercedes-Benz Group AG zegt dat met de proeffabriek in Kuppenheim de Mercedes-Benz Groep een stap maakt in het belangrijke thema van de accurecycling. Hierdoor wordt de onderneming in de toekomst ook nog onafhankelijker van de grondstofvoorziening. Tegelijkertijd wordt er ook knowhow op het gebied van de kringloopeconomie vergaard en worden er nieuwe banen gecreërd, deze kunnen verder worden uitgebreid als het project succesvol is.

De plaatsvervangend voorzitter is van mening dat mensenrechten ook onder ‘duurzaamheid’ vallen. Hij verwijst dan ook naar de Beginselverklaring inzake sociale verantwoordelijkheid en mensenrechten.

 

Recyclingpercentage van meer dan 96%

 

 

Men wil met de nieuwe recyclingfabriek in Kuppenheim het recyclingpercentage opvoeren tot meer dan 96 procent. Dit moet mogelijk worden gemaakt door het gepatenteerde hydrometallurgische proces dat is bedoeld om een “holistische recyclingeconomie van accumaterialen” mogelijk te maken. De keuze voor een hydrometallurgisch proces is eigenlijk niet meer dan logisch. Hiermee kan namelijk een aanzienlijk hoger recyclingpercentage worden bereikt dan met de conventionele pyrometallurgische technologieën. Daarbij worden sommige materialen gewoon verbrand. Mercedes-Benz zegt dat men in Kuppenheim nog een stap verder wil gaan. Men wil met de proeffabriek het volledige proces van accurecycling in kaart brengen.

 

Wereldwijd

 

Bovendien wilt het bedrijf zijn recyclingstrategie voor accu’s wereldwijd toepassen en gaat daarom samenwerken met partners in China en de VS. Mercedes-Benz richtte speciaal voor dit doel de dochteronderneming Licular GmbH op.

 

Proeffabriek

 

Deze onderneming gaat een proeffabriek voor de recycling van lithium-ion-accu’s bouwen. Hiervoor werkt men samen met Primobius. Deze joint venture van het Duitse machinebouwbedrijf SMS-groep en de Australische projectontwikkelaar Neometals beschikt volgens Mercedes-Bens over de benodigde technologische kennis. Primobius en is verantwoordelijk voor het conceptuele ontwerp en de bouw van de proeffabriek.

De proeffabriek zal naar verwachting een jaarlijkse capaciteit van 2.500 ton hebben, wat genoeg moet zijn om meer dan 50.000 accumodules te recyclen.

 

Wetenschappelijke ondersteuning

 

Het recyclingproject kan ook rekenen op de nodige wetenschappelijke ondersteuning. Het zal namelijk worden begeleid door de onderzoekinstituten van het Technologisch Instituut van Karlsruhe (KIT) en de Technische Universiteiten van Clausthal en Berlijn.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Schrijf je in voor de Recycling Nederland nieuwsbrief!

Voeg je toe aan onze maillijst en ontvang Recycling Nederland nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen ons team.

Wordt onderdeel van de wereld van Recycling Nederland en draag bij met een positieve sociale impact in de maatschappij!  

Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!