Cargill heeft op 15 juni 2022 jl. in Gent bij de North Sea Port zijn eerste ultramoderne biodieselfabriek geopent. De nieuwe biodieselfabriek die afvalolie en -vetten omzet in hernieuwbare brandstof, zal functioneel zijn voor de scheepvaart en het vrachtvervoer. Hierdoor worden hun koolstofvoetafdruk verlaagd.
Cargill heeft 150 miljoen dollar geinvesteerd in de bestaande oliezaad- en biodieselfabriek in Gent en maakt zo een eerste stap in de productie van geavanceerde biodiesel. Deze nieuwe faciliteit zal de mogelijkheid bieden om tot 115.000 ton biodiesel per jaar te produceren. Dit is gemiddeld het jaarlijks verbruik van 10.000 vrachtwagens of 150.000 wagens. Met deze nieuwe fabriek worden er 20 nieuwe directe banen en 60 indirecte banen gecreeerd.
Door deze nieuwe investering in een circulaire fabriek door North Sea Port, wordt hun positie versterkt wat betreft alternatieve brandstoffen.
Eén van de grootste van Europa
Cargill heeft hiermee een mijlpaal bereikt om afval om te zetten in biobrandstof en is hiermee een van de grootste faciliteiten in Europa. Met behulp van toonaangevende technologieën transformeert de fabriek van de Amerikaanse voedingsmultinational allerlei vloeibare afvaloliën en -vetten tot geavanceerde biodiesel. Het gaat hierbij om onder andere gebruikte bak- en braadoliën, talg en residuen van de productie van eetbare olie. Cargill ondersteund op die manier de circulaire economie door producten weer bruikbaar te maken, producten die vroeger werden weggegooid of enkel bestemd waren voor laagwaardige toepassingen. Hiermee wilt de onderneming haar doelstellingen naleven om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en circulaire brandstoffen te stimuleren.
Door deze geavanceerde afvalverwerkingstechnologie biedt Cargill een innovatieve oplossing die inspeelt op de wereldwijde vraag naar hernieuwbare energie. Verder respecteren zij de milieuvereisten en worden klanten geholpen om hun broeikasgasverplichtingen na te komen.
Voor Europa is de geavanceerde biodiesel van Cargill een belangrijke stap vooruit om deze uitdaging aan te pakken. In het verleden was het bijzonder moeilijk om hernieuwbare brandstoffen met lage koolstofuitstoot te ontwikkelen voor de scheepvaart en het zware vrachtvervoer, en dat terwijl transport bijna een kwart van de Europese broeikasgasemissies vertegenwoordigt.