Ieder jaar belanden er miljoenen fietsen op de schroothoop, terwijl ze volgens ondernemer en ontwerper Vin Baltussen nog goed te gebruiken zijn. Met zijn bedrijf Dutch World Bikes bouwt hij oude, vintage fietsen om tot elektrische.
Bijna iedereen heeft nog wel ergens een verdwaalde Gazelle of Batavus in de schuur of in de stad staan. Tegelijkertijd neemt het aanbod van elektrische fietsen enorm toe. Er worden massa’s van deze fietsen geproduceerd, waarbij duurzaamheid niet altijd een rol speelt. En dat is enorm zonde, ziet oud-fietsenmaker Vin Baltussen. Hij is grafisch ontwerper en heeft zijn eigen reclamebureau – maar het vak van fietsenmaker, wat hij zo’n tien jaar geleden beoefende, bleef altijd aan hem knagen.
Miljoenen nieuwe fietsonderdelen
Baltussen zag in die tijd bergen nieuwe fietsonderdelen voorbijkomen voor fietsen uit de jaren ’90. Die miljoenen onderdelen zitten gewoon nog in de verpakking. Het is spul dat uiteindelijk gewoon wordt weggegooid, zegt hij. Net als de één miljoen fietsen die ieder jaar op de schroothoop belanden.
Al die fietsen zijn met een opknapbeurt nog jarenlang te gebruiken, ziet Baltussen. Hij maakt van oude, traditionele fietsen een opgeknapte versie mét elektrische aandrijving. Hij gebruik daarvoor een Italiaans systeem waarmee alleen het achterwiel wordt aangedreven met elektriciteit. Er komen geen kabels aan te pas. En wanneer de batterij leeg is, kun je zonder weerstand doorfietsen.
Oude stadsfiets ombouwen tot elektrische
De elektrische fiets van Dutch World Bikes kan met een volle batterij een afstand afleggen van zo’n 35 tot 65 kilometer, afhankelijk van de modus waarin je fietst. De fiets is te bedienen via een app op een smartphone. Baltussen laat het zien op de World of eMobility beurs. Je kan precies zien hoe je gefietst hebt, hoeveel batterijpercentage er over is en je kunt de fiets via de app op slot zetten.
De ontwerper bouwt de fietsen allemaal zelf om. Hij haalt ze helemaal uit elkaar en bekijk dan welke delen nog bruikbaar zijn. Het frame en de spatborden behouden hun originele lak. Vervolgens worden de wielen opnieuw van spaken voorzien en krijgt het achterwiel een zogenaamde elektrische naaf: het onderdeel dat voor de aandrijving zorgt.
Duurzame gedachte
Baltussen verwerkt iedere maand maximaal vier fietsen. Het is een project dat hij naast zijn reclamebureau doe. Zijn kantoor aan huis is ook deels de werkplaats.
Opschalen kan volgens Baltussen makkelijk, maar daar heeft hij gemengde gevoelens over. Hij heeft er zo veel passie in zitten. Daarom wilt hij het dicht bij zichzelf houden. Bovendien is hij bang dat opschalen ten koste gaat van de duurzame gedachte. Want als je gaat opschalen, doe je gauw concessies. Hij wilt niet dat ze duizend fietsframes laten maken in China en hierheen verschepen. Dan zijn we natuurlijk niet meer aan het upcyclen.
Buitenlandse interesse
De aanvragen stromen binnen bij Baltussen. Hij woont en werk in het zuidoosten van Brabant, tegen de Duitse grens aan. Veel Duitsers hebben daarom interesse en rijden soms wel acht uur om een fiets te laten verbouwen. Ook mensen uit Zweden, Finland, Frankrijk en België staan te trappelen voor een vintage fiets met elektrische aandrijving.
Volgens Baltussen hechten veel mensen waarde aan een oude fiets die misschien al jaren in de familie is en willen er geen afstand van doen. Op deze manier kunnen ze de fiets daadwerkelijk blijven gebruiken. En dat terwijl de prijs niet eens zo heel erg afwijkt van een doorsnee elektrische fiets. Voor het ombouwen van een oude fiets, inclusief elektrische aandrijving rekent Baltussen zo’n 2.800 euro.