Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van 9 miljoen euro op. Met behulp van herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten wil de snelgroeiende start-up boodschappen doen 100 procent circulair maken. Het jonge bedrijf is vastberaden de retailwereld voorgoed te veranderen. Met de investering – afkomstig van impactinvesteerders ETF Partners, SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund – kan Pieter Pot zijn impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Een maand geleden introduceerden ze het concept reeds in België.
Pieter Pot lanceerde als eerste ter wereld een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20 procent van onze totale afvalbijdrage. Gemiddeld worden er 7 verpakkingen per dag per persoon geopend. Dat het animo voor verpakkingsvrij winkelen groot is onder de consument blijkt uit de cijfers. En het verpakkingsvrije concept bleef niet alleen onopgemerkt bij de bewuste consument: verschillende impact investeerders leggen samen 9 miljoen euro neer om Pieter Pot verder op stoom te helpen.
Van startup naar serieuze speler in de retailmarkt
De Katendrechtse zolderkamer waar alles in 2019 begon is lang en breed verruild voor een 3000 vierkante meter groot magazijn en met een eerste internationale stap naar België is de startup fase ontstegen. Naast een verdere groei in Nederland, wilt Pieter Pot met de binnengehaalde investering het assortiment uitbreiden en in 2022 de stap naar andere West-Europese landen maken. Bij een circulaire bezorgservice, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn in verband met het ophalen van de lege verpakkingen en ze ook schoonmaken van verpakkingen op zich nemen, is de schaal waarop zij opereren van groot belang bij het financieel gezond worden. Tegelijkertijd moeten zij ook in de bestaande markt de consument blijven triggeren met de duurzame optie. Deze is nog te vaak tijd- en geldrovend en dat hoeft niet zo hoeft te zijn.
Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in huis gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden. Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn. Althans, nog niet. Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen.
Verpakkingsvrij het nieuwe mainstream
Het doel van Pieter Pot is te laten zien dat het kan: circulaire verpakkingen én een rendabele business case. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met een speelse merk en de mooie glazen potten laten ze zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval.