Een van de recyclingbedrijven die dagelijks van autodemontagebedrijven schroot ontvangt uit heel Denemarken is recyclingbedrijf HJHansen. De afgedankte auto’s gaan bij het bedrijf de shredder in waar ze versnipperd worden. Vervolgens worden het ijzer en de verschillende metalen gesorteerd zodat ze weer omgesmolten kunnen worden tot nieuwe grondstoffen. Materialen als stoelschuim, plastic, veiligheidsgordels, airbags en glas kan als het eenmaal door de shredder is gegaan alleen nog verbrand worden of op de stort terechtkomen. Momenteel wordt er gekeken of geïsoleerd gevonden materialen verkocht kunnen worden aan andere industrieën en of de autowrakken netter gedemonteerd kunnen worden, zodat de prijs per kilo hoger wordt.
Proefproject om recyclingprestatie omhoog te krijgen
Salling Autogenbrug is samen met HJHansen en Aarhus University een proefproject gestart waarbij ze op 100 ton autoschroot gaan laten zien dat ze het afvalpercentage door middel van hoogwaardige recycling kunnen verhogen. Dit gaan ze bereiken door restmaterialen te verwijderen voordat de auto wordt gesloopt bij recyclingbedrijf HJ Hansen. Lise Korsgaard, een van eigenaren van Salling Autogenbrug, vertelt dat ze nu ingeleverde schroot per kilo krijgen. Met andere woorden: je wordt eigenlijk beloond voor het achterlaten van de restmaterialen op de auto want hoe meer je verwijdert, hoe minder de auto weegt. Beter zou het zijn als ze de hele auto uit elkaar halen, zodat alle fracties gesorteerd kunnen worden en het ijzer en metaal dat ze als schroot aanleveren zo schoon mogelijk is. Helaas is dit financieel gezien momenteel nog niet rendabel. Het is arbeidsintensief om een auto te demonteren en als er geen ontvanger is voor de restmaterialen kost het geld om ze kwijt te raken in plaats van dat ze eraan verdienen. Het zal lastig worden, maar ze zijn ervan overtuigd dat het kan lukken en dat er uiteindelijk een goed businessmodel in zit.
Schroot in goud veranderen
Het kraken van de code, dat is waar de samenwerking tussen Salling Autogenbrug, HJHansen en Aarhus University om draait. De drie organisaties delen een belang om dit project tot een succes te maken. Kurt Søndergaard, segmentmanager bij HJHansen, maakt sinds mei 2022 deel uit van het project. Ze zijn er trots op om deel uit te maken van deze samenwerking. Het is fantastisch om vóórdat de afgedankte auto’s door de shredder gaan het afvalpercentage op hun autosloperij te verminderen. Ze zijn verheugd dat het afval van de afgedankte auto’s, doordat de materialen hoogwaardig gerecycled worden, een nieuw leven krijgt in stoelen, tassen en andere consumptiegoederen. Als ze er samen in slagen om het doel van 360 graden recycling te behalen, dan is dat een grote winst voor ons klimaat én voor hun economie. Ze zeggen weleens dat ze schroot in goud veranderen; en ze willen er graag voor zorgen dat autorecyclers ook goudspinnen door duurzaam bezig te zijn.
Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt
Lise Korsgaard van Salling Autogenbrug vult aan dat op dit moment hun bedrijfsmodel onze vakbekwame demonteurs niet kan ondersteunen om restmaterialen als stoelschuim, glas en plastic uit de afgedankte auto’s te halen. Daarom zijn ze op zoek gegaan naar een partner die hen daarbij kan helpen. De samenwerking met STU Skivefjord lijkt een win-winsituatie te zijn. STU Skivefjord is een speciale opleider voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. De jongeren komen twee dagen per week op het demontagebedrijf om al het plastic van de afgedankte auto’s te halen, de veiligheidsgordels door te snijden, het glas, de airbags, het stoelschuim en de kabelbomen te verwijderen. De jongeren komen stralend binnen en zijn er trots op dat ze meewerken aan een duurzamere manier van autodemontage. Bijkomend voordeel voor hen en het bedrijf is dat ze geen schade kunnen aanrichten en het niet uitmaakt als ze wat langer bezig zijn met de taken die ze krijgen.
Een groene visie
Salling Autogenbrug wil de groenste autorecycler van Denemarken worden en is al voor hun werk genomineerd voor verschillende prijzen. Volgens Lise Korsgaard kunnen ze aantonen dat er een businessmodel zit in groen denken en daarmee kunnen ze het afvalpercentage verminderen. Als zij beginnen, geloven ze dat de rest van de sector zal volgen. Alleen als ze het samen doen, kunnen ze grote maatschappelijke resultaten laten zien. Nu werken ze er uit vrije wil mee, maar het zal niet lang meer duren voordat wetgeving of druk van klanten, de EU of de samenleving in het algemeen duurzamer werken dicteert. Als ze daarop wachten, wordt het lastig om zich snel aan te passen. Met alle gevolgen van dien.