Het plan van Circular Maritime Technologies, om sloopschepen wereldwijd op een duurzame manier te ontmantelen, krijgt steeds meer vorm. CMT International ontving 1,7 miljoen euro van de overheid voor de eerste stappen naar de testfase van een machine die deze zeeschepen in plakjes snijdt.
Scheepsontmanteling vindt nog vaak illegaal plaats op stranden van Bangladesh, India, China en Pakistan, omdat het voor de eigenaar goedkoper is. De manier waarop dat gebeurt, is gevaarlijk voor zowel de arbeiders, die vaak nog met hun blote handen werken, als voor het milieu. Er vallen jaarlijks tientallen doden bij. Ruwe olie en chemische stoffen worden op de stranden verbrand en in zee gedumpt. Het staal en bruikbare onderdelen worden verhandeld op tweedehandsmarkten. Europese en internationale regelgeving dwingt scheepseigenaren om hieraan een einde te maken.
Venture Building Studio Enviu uit Rotterdam leidt hiervoor een project van initiatiefnemer Frank Geerdink van Aseco Europe met CMT. Zij werken samen aan een proces om grote zeeschepen te ontmantelen op een duurzame manier waarbij alle onderdelen een nieuwe bestemming krijgen of duurzaam worden verwerkt. Het proces is volledig gesloten en veilig voor mens en planeet.
In plakjes gesneden
Al een aantal jaren ligt het ontwerp klaar. Het idee is dat de schepen met een soort broodsnijmachine in plakjes worden gesneden, legt Daniel Moolenbergh uit. Hij werkt voor Enviu, dat meebouwt aan bedrijven die sociale en milieukwesties aanpakken. Deze plakken worden vervolgens uit elkaar gehaald waarbij de onderdelen een nieuwe bestemming krijgen of zo duurzaam mogelijk worden verwerkt.
Het snijden gebeurt met water. Dit zogeheten waterstraalsnijden gaat gepaard met enorme hoeveelheden water, die na gebruik worden gerecycled. Circulariteit is de belangrijkste drijfveer van alle systemen en faciliteiten op de CMT-werf, die wereldwijd worden ingezet.
Doel: straks wereldwijd
Na de testfase gaat CMT op volledige schaal aan de slag in een droogdok van Damen Shipyards in de Botlek, een haven- en industriegebied in Rotterdam. Daar zullen de eerste twee schepen ontmanteld worden, waarna wordt opgeschaald naar het ontwikkelen van volledige CMT-werven wereldwijd.