Chips, wie is er niet gek op? Maar de verpakking is een probleem, vonden drie studenten uit Breda. Om het eten van chips te verduurzamen begonnen zij hun eigen bedrijfje genaamd Snecco. Ze verkopen hun chips in herbruikbare bakjes. Wat begon als een studentenproject is nu al bij tientallen supermarkten te koop.
Niels, Wendell en Nicky studeren Ondernemerschap en Retail Management aan de Avans Hogeschool in Breda. Hier kregen ze de opdracht om zelf een bedrijfje op te starten. Ze begonnen met brainstormen en toen begonnen ze zich te verdiepen in chips, vertelt Niels aan EditieNlL.
Herbruikbaar bakje
Het was de jongens opgevallen dat chipszakken totaal niet duurzaam zijn. Deze worden met een magneet uit het afval gehaald en worden vervolgens verbrand. Ze zijn niet recyclebaar. Er worden dagelijks ongeveer een miljoen zakken chips geproduceerd in Nederland. Daarom wilden ze hier iets mee doen, want dat kan anders.
Dus begonnen de studenten met het ontwikkelen van een eigen milieuvriendelijke verpakking. Eerst zijn ze aan de slag gegaan met karton, legt Wendell uit. Maar dit bleek al snel geen succes te zijn. Dat kan niet gerecycled worden vanwege het vet van het voedsel dat erin komt te zitten, dus zijn ze overgestapt op recyclebaar plastic.
Geen gekraak
De vorm werd een bakje. De verpakking pakt namelijk nog eens een andere frustratie aan, die naar voren kwam bij een consumentenonderzoek. Een zak kraakt zo veel. Dit is vervelend als je voor de tv zit en door het gekraak nog amper kan verstaan wat er gezegd wordt. Hier wilden ze dus op inspelen.
De jongens willen met de vorm het hergebruik van de verpakkingen aanmoedigen. Iemand gebruikt ze bijvoorbeeld om soep in te vriezen, of als bloempotje. Ik gebruik het zelf als pennenbakje, grapt Wendell. Ze willen vooral graag een tweede leven geven aan hun product.
Supermarkten
Momenteel worden de chips van Snecco in Noord-Brabant en Zeeland in verschillende supermarkten verkocht. Ook bij twintig filialen van Jumbo’s. Maar ze zijn in gesprek met meer. Ook worden de jongens benaderd door tankstations en horeca.
Door middel van hun idee hopen de studenten dat andere bedrijven ook nog eens kritisch naar hun verpakking zullen kijken. Hun insteek is niet om de grootste te worden. Ze zien merken zoals Lays ook niet als concurrent, legt Niels uit. Ze willen iets doen waar je echt impact mee kunt maken, zodat ze een bijdrage kunnen leveren aan het milieu.
Groeien
De chips van Snecco zijn te verkrijgen in twee verschillende smaken: zeezout en paprika. Ze willen ook uitbreiden op het gebied van smaken, vertelt Nicky. Truffel is bijvoorbeeld opkomend dus dat zou een leuke aparte smaak voor hun zijn.
Maar voordat het zo ver is hebben de jongens nog een lange weg te gaan. Het bedrijf staat echt nog in de kinderschoenen. Maar ze breiden nu best al rap uit, dus wie weet hoe snel het allemaal kan gaan.