In Erembodegem is er een composteringsinstallatie bij Aalst geopend. WIPS, een samenwerking tussen SUEZ en Indaver, bouwde deze installatie in opdracht van ILvA, het Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu Land van Aalst. ILvA zamelt het huishoudelijk afval in bij 147.000 gezinnen in 15 steden en gemeenten. Daaronder valt ook het GFT dat in deze composteringsinstallatie tot hoogwaardig VLACO-compost wordt omgezet.
ILvA zamelt al meer dan 20 jaar groenten-, fruit- en tuinafval in via de groene container. Dit GFT wordt al van in 1996 naar Schendelbeke (Geraardsbergen) gebracht, waar het wordt verwerkt tot compost in een composteringsinstallatie die door WIPS wordt uitgebaat. Na 20 jaar dienst is de installatie aan vervanging toe. De kans diende zich aan het GFT dichter bij de kantoren en het overslagstation te verwerken en daarom besliste ILvA de nieuwe installatie aan de overkant, in de Watermolenstraat, te bouwen. Vóór de gunning is een uitgebreid onderzoek gevoerd over het type verwerking. Daarbij bleek een vergistingsinstallatie met nacompostering en energiewinning te duur en kozen ze voor een aerobe GFT-composteringsinstallatie. Na een marktverkenning en aansluitende procedure kreeg WIPS de opdracht deze installatie te bouwen en voor de volgende 20 jaar te exploiteren.
Dat de GFT-installatie vlakbij de ILvA-gebouwen ligt, biedt trouwens een groot voordeel op transportvlak. De dagelijkse terugrit van meer dan 20 kilometer tussen Geraardsbergen en Erembodegem is niet langer nodig. ILvA zal dus heel wat kilometers en brandstof uitsparen. De ecologische voetafdruk van het GFT-inzamelproject wordt op deze manier nog een pak kleiner!, zegt Maarten Blommaert, voorzitter ILvA.
Voordelen van compostering in tunnels
De installatie is van het type ‘tunnelcompostering’, waarbij het organisch afval in afzonderlijke tunnels composteert. Doordat elke tunnel uitgerust is met een individueel systeem om temperatuur, vocht- en zuurstofgehalte te sturen, is deze techniek beter beheersbaar dan de hallencompostering van de oude installatie. Dit systeem vraagt ook minder energie dan bij compostering in een hal. Een primeur voor België is het gebruik van een zure gaswasser die de uitstoot van ammoniak bijna tot nul herleidt. Na een verblijf van 2 weken in de tunnels, gebeurt gedurende een 5-tal weken nog een narijping in aparte boxen die, opnieuw, voorzien zijn van individuele stuursystemen.
Buurtbewoners betrokken
Uiteraard zijn ook maatregelen genomen om geur- en geluidshinder te voorkomen. De buurtbewoners werden op regelmatige basis bij het project betrokken, zodat zij tijdig opmerkingen konden formuleren. Zo werd, in samenspraak met de buren, het circulatieplan aangepast zodat zij minimale hinder ondervinden van zwaar verkeer. De ontvangsthal werd voorzien van een snelsluitpoort die automatisch opent en sluit wanneer een vrachtwagen binnen- of buiten rijdt. De hallen staan in onderdruk en de afgezogen lucht wordt naar de gaswassing en de biofilters geleid vooraleer de installatie via de schouw te verlaten.
Bouwwerken op schema
De bouwwerken startten en wordt het GFT uit het ILvA-werkingsgebied aangevoerd. Dat de bouw op minder dan een jaar gerealiseerd kon worden, is te danken aan het strakke schema waar aannemers Cordeel en WTT zich, onder de coördinatie van WIPS, aan hielden. Jaarlijks zal ILvA hier 28.000 ton GFT verwerken. Het zal tot hoogwaardige VLACO-compost worden verwerkt, dat door WIPS vermarkt wordt.