Een uitvinding van het bedrijf FiliGrade moet de gescheiden inzameling en recycling van plastic voedselverpakkingen een boost geven. Nu is de aparte inzameling vanwege voedselveiligheid onmogelijk. Daardoor gaat jaarlijks 200 miljoen kilo plastic ‘verloren’.
Dit plastic komt terecht tussen al het andere plastic afval en kun je – na recycling – dan alleen nog gebruiken voor bijvoorbeeld bermpaaltjes, straatmeubilair of shampooflesjes. Maar niet meer voor nieuwe voedselverpakking, zegt Han Meiberg, business developer bij FiliGrade.
Dit mag namelijk alleen als honderd procent zeker vaststaat dat het plastic volledig bestaat uit oude voedselverpakkingen. Maar zo’n ‘zuivere scheiding van hoogwaardige en laagwaardige plastics’ kan nog niet. Hierdoor moet de voedselindustrie steeds nieuw plastic gebruiken. Die wordt vooral gemaakt uit aardolie en restproducten van schaliegas. Johan Kerver, uitvinder en ceo van FiliGrade zegt dat ze daar vanaf willen, omdat het slecht is voor het milieu.
Voedselverpakkingen maken ongeveer 35 tot 40 procent uit van al het plastic huishoudelijk afval. De voedselindustrie, maar ook recyclingbedrijven, zochten al veel langer naar een oplossing voor aparte inzameling en hergebruik van hoogwaardige plastics. De uitvinding bestaat uit een watermerk, een bijna onzichtbare code die in het plastic wordt aangebracht. De sorteermachines bij recyclingbedrijven herkennen de code en kunnen dat type plastic er dan ‘uitblazen’.
De uitvinding gaat de laatste grote testfase in. Meiberg verwacht medio 2021 de uitkomsten, maar de signalen voor marktintroductie zijn goed. Het nieuwe product had de afgelopen maanden stevige tegenwind. Eerst omdat een mede-oprichter van FiliGrade overleed. Daarna door corona. Potentiële klanten gooiden de rem op nieuwe investeringen. FiliGrade raakte in financiële nood, maar krabbelde overeind met een corona-overbruggingslening van 150.000 euro.