Black Bear Carbon recyclet oude autobanden tot nieuwe hoogwaardige carbon black producten die van goede kwaliteit zijn, veilig en makkelijk in gebruik zijn.
In de fabriek wordt het granulaat van oude autobanden omgezet in carbon black, pyrolyse-olie en -gas. De carbon black wordt onder andere gebruikt in autobanden. Ook is het als kleurstof te vinden in rubber, plastic, inkt, verf en schoensmeer. De olie en gas kunnen dienen als grondstoffen voor de chemische industrie in bijvoorbeeld havens. Carbon black wordt nu vaak gemaakt door zware aardolie te verbranden, met alle milieuvervuiling van dien. De methode van Black Bear is schoner en duurzamer. Het bedrijf is van plan honderden fabrieken uit te rollen met lokale partners over de hele wereld. Wanneer de volledige markt van oude banden middels een circulaire oplossing wordt verwerkt, zal het wereldwijde olieverbruik jaarlijks met meer dan 215 miljoen vaten verminderen.
Match met Rotterdam
Black Bear Carbon en het Havenbedrijf Rotterdam laten in een gezamenlijk persbericht weten dat zij de komende weken de technische en financiële details van hun samenwerking uitwerken: ‘Financiering wordt met regionale en nationale partners georganiseerd’. Volgens een zegsman van het Havenbedrijf zijn investeringsfondsen van overheden en bedrijven benaderd. De gesprekken verlopen dusdanig dat Black Bear Carbon nu bekend gemaakt heeft naar Rotterdam te komen. Een woordvoerder van Black Bear verwacht dat de financiering uiterlijk in het eerste kwartaal van 2020 rond is. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zelf al toegezegd een loods te bouwen en die aan Black Bear te verhuren. Dat scheelt het bedrijf investeringskosten.
Win-Win
Het Havenbedrijf Rotterdam wil Black Bear Carbon graag huisvesten vanwege ‘de geavanceerde circulaire technologie’. ,,Om onze haven en ons industriële complex in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs, moeten we inzetten op circulaire productieprocessen’’, zegt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Black Bear Carbon past uitstekend in het bestaande Rotterdamse chemiecomplex.’’Volgens Black Bear speelt de beschikbaarheid van personeel ook een rol om naar Rotterdam te komen en dat de haven als knooppunt gunstig ligt. De fabriek kan er in het vlotste scenario in twee jaar staan. Er zullen 20 tot 25 mensen werken. Jaarlijks zal de installatie 7 miljoen banden kunnen verwerken.