Elektrische auto’s maken wegverkeer schoon. Maar ze hebben wel giftige accu’s, Wat als ze kapot gaan? Hergebruiken kan, bewijst een bedrijf in Zwaag.
Het openbreken van accu’s uit een stekkerauto moet soms met brute kracht. Een batterijpakket laat zich niet netjes uit elkaar schroeven. Daar zijn ze niet op ontworpen. Een knoeperd van een koevoet hangt daarom als standaard gereedschap aan de muur bij EcarACCU. Dikke brillen ook. Volgens manager Jasper Baltus van het bedrijf in Zwaag, horen slaan en breken er ook bij.
Dampen afzuigen
Achter een rood-wit afzetkoord is een technicus bezig een accupakket uit elkaar te sleutelen. Hij beweegt zich als een arts boven een operatietafel. Een grote afzuigkap filtert mogelijke vieze dampen uit de lucht. ‘Hoogspanning, levensgevaarlijk’, staat op een bordje. Volgens Baltus is dat een beetje voor de show. Maar er kan wel degelijk elektrische spanning staan op de afgedankte accu’s die hier als afval binnenkomen.
Groei
Recycling gebeurt hier sinds 2016. In de beginjaren kregen ze één batterij per maand binnen. Die accu’s kwamen uit de eerste elektrische auto’s die in Nederland rondreden. De ‘Outlander’ vooral, van Mitsubishi. Ze hadden pech, of ongelukken. Zelfs als er maar een deukje inzat werden ze bij de sloop omgesmolten. Vanaf dat moment legt hij zich er met EcarACCU op toe om alle onderdelen uit accu’s te halen, om er nieuwe batterijproducten van te maken. Voor de opslag van zonne-energie in huizen, het maken van zelfvoorzienende lantaarnpalen of energiebuffers voor ziekenhuizen in Afrika. De productie van nieuwe batterijen gebeurt bij partnerbedrijven.
Dat het aantal stekkerauto’s op de weg toeneemt, is bij EcarACCU te merken. Er komen steeds meer oude accu’s binnen. De vier medewerkers zijn razend druk. Zeker als er terugroepacties zijn, of haperende software in accu’s. Soms krijgen ze veertig accu’s per week binnen. Hij loopt door de loods en wijst op de lange, platte batterijpakketten. Ze wegen per stuk al snel 200 kilo. Het lijken net skiboxen, die je op het dak van een auto legt. De accu’s zitten juist helemaal onderin een auto weggewerkt, zegt Baltus. Twintig soorten, van allerlei automerken, krijgt hij binnen. Ze zijn allemaal anders. Demonteren en recyclen is maatwerk.
Waarde
Snoeren en materialen verkoopt het bedrijf door. Waardevolle metalen inleveren is cashen. Maar voor andere materialen, zoals plastic, moet worden betaald voor het afvoeren. Al met al wordt tot 98 procent van de accu’s hergebruikt. Een enkel Nederlands bedrijf probeert hetzelfde te doen, maar in Zwaag zijn ze koploper.