Elektrische auto’s maken wegverkeer schoon. Maar ze hebben wel giftige accu’s, Wat als ze kapot gaan? Hergebruiken kan, bewijst een bedrijf in Zwaag.

Het openbreken van accu’s uit een stekkerauto moet soms met brute kracht. Een batterijpakket laat zich niet netjes uit elkaar schroeven. Daar zijn ze niet op ontworpen. Een knoeperd van een koevoet hangt daarom als standaard gereedschap aan de muur bij EcarACCU. Dikke brillen ook. “Slaan en breken hoort er bij hier”, zegt manager Jasper Baltus (24) van het bedrijf in Zwaag.

Dampen afzuigen

Achter een rood-wit afzetkoord is een technicus bezig een accupakket uit elkaar te sleutelen. Hij beweegt zich als een arts boven een operatietafel. Een grote afzuigkap filtert mogelijke vieze dampen uit de lucht. ‘Hoogspanning, levensgevaarlijk’, staat op een bordje. “Dat is een beetje voor de show”, zegt Baltus. Maar er kan wel degelijk elektrische spanning staan op de afgedankte accu’s die hier als afval binnenkomen.

Groei

Recycling gebeurt hier sinds 2016. “In de beginjaren kregen we één batterij per maand binnen”, vertelt Baltus. Die accu’s kwamen uit de eerste elektrische auto’s die in Nederland rondreden. De ‘Outlander’ vooral, van Mitsubishi. Ze hadden pech, of ongelukken. Zelfs als er maar een deukje inzat werden ze bij de sloop omgesmolten. “Hartstikke zonde”, zegt Baltus. Vanaf dat moment legt hij zich er met EcarACCU op toe om alle onderdelen uit accu’s te halen, om er nieuwe batterijproducten van te maken. Voor de opslag van zonne-energie in huizen, het maken van zelfvoorzienende lantaarnpalen of energiebuffers voor ziekenhuizen in Afrika. De productie van nieuwe batterijen gebeurt bij partnerbedrijven.

Dat het aantal stekkerauto’s op de weg toeneemt, is bij EcarACCU te merken. Er komen steeds meer oude accu’s binnen. De vier medewerkers zijn razend druk. Zeker als er terugroepacties zijn, of haperende software in accu’s. “Soms krijgen we veertig accu’s per week binnen”, zegt Baltus. Hij loopt door de loods en wijst op de lange, platte batterijpakketten. Ze wegen per stuk al snel 200 kilo. Het lijken net skiboxen, die je op het dak van een auto legt. De accu’s zitten juist helemaal onderin een auto weggewerkt, zegt Baltus. Twintig soorten, van allerlei automerken, krijgt hij binnen. “Ze zijn allemaal anders. Demonteren en recyclen is maatwerk.”

Waarde

Snoeren en materialen verkoopt het bedrijf door. Waardevolle metalen inleveren is cashen. Maar voor andere materialen, zoals plastic, moet worden betaald voor het afvoeren. Al met al wordt tot 98 procent van de accu’s hergebruikt. Een enkel Nederlands bedrijf probeert hetzelfde te doen, maar in Zwaag zijn ze koploper.

Wat gebeurt er?

Willen starten
Zijn gestart
Breiden uit
(Inter)nationaal

Welk afval?