Peute’s oud papier

Publicatie: 23 okt 2009 | Update: 31 aug 2021
Status: Breiden uit

Contact opnemen

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem dan contact op via onderstaande knop.

Beduimelde kerkbodes, ongelezen Blokkerfolders, versnipperde rechtbankverslagen: papierfabrieken in China weten er wel raad mee. Peute Papierrecycling uit Dordrecht vaart wel bij de papierhonger in het Verre Oosten.

De handel in oud papier gaat op en neer. In de kredietcrisis was het vertrouwen volledig zoek, alle papierfabrieken teerden in op hun voorraden. Daardoor ging de prijs naar beneden. Aantrekkelijke contracten met vaste prijzen veranderden in verliesposten. Daarna is de situatie gestabiliseerd, maar de crisis heeft iedereen voorzichtiger gemaakt.

Potentie

Veel Chinezen kennen bijvoorbeeld geen toiletpapier. Als dat verbruik met 1 procent stijgt, betekent dat duizenden containers afzet extra.

Peute Papierrecycling handelt sinds de jaren zestig in oud papier. Het bedrijf is een schakel tussen het aanbod vanuit heel Europa en de wereldwijde vraag van papierfabrieken. Het behoort tot de top vijf van Europa. Zo’n 60 procent van het ingezamelde papier –dagelijks 120 containers van 25.000 kilo– gaat via de Rotterdamse haven naar het Verre Oosten. Hoewel de volledige bedrijfsnaam anders suggereert, laat Peute het recyclen over aan de afnemers.

Peute heeft tijdens de kredietcrisis zijn lesje wel geleerd. In onze branche werken we met dagprijzen. In augustus lag die op 120 euro, in november stond er nog maar 20 euro op de borden. In de zomer was er weliswaar sprake van een verhitte markt, maar dit waren geen normale schommelingen.

Inmiddels is de situatie weer enigszins gestabiliseerd, al staan de marges blijvend onder druk. De vraag is lager, maar dat geldt ook voor het aanbod. Omdat bijvoorbeeld drukkerijen minder opdrachten krijgen, blijft er minder afvalpapier over. De omzet van Peute beweegt mee met de papierprijs en bedraagt 70 miljoen euro in 2009.

De vrachtkosten liggen door de recessie wel op een structureel hoger niveau. Voor de crisis kwamen er massa’s containers met Chinese producten zoals speelgoed naar Nederland. Retourvracht was er slechts beperkt, dat vertaalde zich in lage containertarieven. Nu de import terugvalt, is transport naar China fors duurder. Concreet: tijdens de crisis was er een prijs van 250 dollar per container, daarna 700 dollar.

Waar vroeger de inzameling van oud papier vooral het feestje was van vrijwilligers, krijgt zij tegenwoordig steeds meer een commercieel gezicht. Oud papier heet geen afval meer, maar een grondstof. Gemeenten zien in dat ze geld kunnen verdienen aan het papier dat burgers aan de straat zetten en bedingen een goede prijs bij recyclingbedrijven. Peute doet zaken met deze gemeenten, maar ook rechtstreeks met grootverbruikers als drukkerijen, distributiecentra en supermarkten. Namen als PCM, Blokker en Roto Smeets staan in het klantenbestand. Ongeveer de helft van het papier wordt in Dordrecht gesorteerd, in balen geperst en op transport gezet. Soms leert een rekensom dat een balenpers op locatie goedkoper is en gaat het papier van daaruit rechtstreeks op transport naar de klant.

Nederland is kampioen papier inzamelen, weet Van den Berg. De recyclingsquote ligt, gestimuleerd door overheidssubsidie, op 75 procent, net als in Duitsland. In landen als Engeland en Frankrijk ligt dit percentage tussen de 25 en de 30.

Oud papier is er in alle soorten en maten, van bont huishoudelijk papier tot schoon drukkerijpapier. Voor de eerste categorie is een sorteerslag geen overbodige luxe. Zo’n 99 procent is papier, de rest bestaat uit kleding, schoeisel en plastic. De werknemers van Peute visten ooit een tuinstoel uit de container.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Schrijf je in voor de Recycling Nederland nieuwsbrief!

Voeg je toe aan onze maillijst en ontvang Recycling Nederland nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen ons team.

Wordt onderdeel van de wereld van Recycling Nederland en draag bij met een positieve sociale impact in de maatschappij!  

Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!