In Twente is een fietspad geopend dat gemaakt is van Ecofalt, gerecyclede puinmaterialen en bodemas. Het fietspad van 770 meter ligt tussen Denekamp en Nordhorn, net over de Duitse grens. Volgens Twence, het afvalbedrijf waar waar de bodemas voor het fietspad vandaan kwam, gaat het om het eerste wegdek in de regio Twente dat voorzien is van 100 procent herbruikbare materialen.
Ecofalt
De deklaag van het fietspad is gemaakt van Ecofalt, een alternatief voor asfalt waarbij de op aardolie gebaseerde substantie (bitumen) grotendeels is vervangen door biobased producten. Geleverd door bouwbedrijf Abbink Boekelo Wegenbouw. De fundering bestaat uit gerecyclede puinmaterialen van Twee “R” Recycling Groep en bodemas van Twence. In het puin is ook het bestaande asfalt van het fietspad verwerkt. Het oude fietspad werd gesloopt en van het afval van die sloopwerkzaamheden werd nieuw, milieuvriendelijker asfalt gemaakt. Ook het fundament voor de weg is deels gemaakt van afval in plaats van nieuw zand en grind. Dit materiaal bevat minder bitumen van fossiele materialen. Minstens de helft is biobased, gemaakt van producten als zonnebloemolie. Die olie heeft niet alleen een kleinere voetafdruk, het vraagt ook minder hitte om het asfalt vloeibaar te maken. Bij kamertemperatuur is Ecofalt al hanteerbaar, vertelt Charlotte Slotman van Abbink Boekelo. Omdat het asfalt niet tot 180 graden verhit hoeft te worden, is er bij de aanleg van het fietspad van 770 meter evenveel gas bespaard als vier huishoudens in een jaar verbruiken. Dat komt neer op 13.000 kilo CO2-besparing. Daarnaast is het makkelijker in gebruik, omdat je niet binnen een bepaalde tijd met warm asfalt van de fabriek naar het project hoeft te komen.
Milieuwinst
Ecofalt ligt al op veel andere plekken in Nederland. Dit project is uniek, omdat het oude asfalt hergebruikt werd. Daardoor is er minder nieuw materiaal nodig. Naast de milieuwinst is de weg dus ook deels circulair. Ook de fundatie is gemaakt van afvalmateriaal dat normaal geen doel dient: bodemas van het bedrijf Twence, dat biomassa gebruikt om energie te maken. Bodemas is het onbruikbare restproduct dat overblijft na verbranding. Door dit te gebruiken als onderlaag voor het fietspad, is er minder nieuw grind en zand nodig.