Circulair meubelmerk Planq

Publicatie: 25 apr 2020 | Update: 15 jul 2021

Contact opnemen

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem dan contact op via onderstaande knop.

Designduo Anton en Dennis Teeuw maakt van afvalstromen nieuwe meubels en interieurs. Highend-meubels en inrichtingen van restmaterialen. En met succes. Maar hoe ga je van jonge student en winnaar van de Amsterdam Circulair Challenge naar een snelgroeiend duurzaam bedrijf?

Tweeling Anton en Dennis zijn de oprichters van duurzame startup Planq, een designstudio en meubelmerk. “We ontwerpen hoogwaardige meubels en inrichtingen, bijvoorbeeld voor bedrijven, scholen en horecazaken. Daarvoor gebruiken we restmaterialen, zoals oude kleding of gerecycled plastic. En we werken met materialen die biologisch afbreekbaar zijn”, vertelt Anton.

Anton en Dennis willen mensen inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met restmaterialen en goed design. “Daarmee kun je zoveel mooi nieuws maken. En niet zomaar iets nieuws, maar highend-producten. Geen geitenwollensokken dus. Dat is wat ons uniek maakt”, benadrukt Anton.

Dat de studio duurzaam is, is voor de broers niet zo bijzonder. Anton: “Alle clichés zijn waar wat duurzaamheid betreft. Er is maar één Moeder Aarde. Maar we hebben hier niet per se op gefocust, zo van: en nu gaan we het helemaal anders doen. Wij vinden duurzaamheid vanzelfsprekend.”

Stoelen van stewardessenuniformen

Planq maakt bijvoorbeeld meubels van gebruikt textiel zoals oude stewardessenuniformen van KLM, maar ook van spijkerbroeken en legerkleding. Daarvan produceert het team eerst een nieuwe vezel. En met die vezel maakt de studio bekleding voor bijvoorbeeld stoelen en barkrukken. Die zitten in de vaste collectie van de meubellijn. “Zo verminderen we de enorme berg textielafval die we elk jaar met elkaar produceren”, zegt Anton.

Maar Planq ontwerpt ook complete interieurs, zoals voor het bekende chocolademerk Tony’s Chocolonely. Anton: “Samen met Tony’s team en een horecaspecialist werken we aan de inrichting van het nieuwe chocoladecafé in Amsterdam. We gebruiken niet alleen afvalstromen en natuurlijke materialen, ook geven we bestaande meubels een tweede kans. Denk aan Tony’s oude stoelen. Die zandstralen we zodat ze weer als nieuw zijn, maar dan wél met een eruitspringende Tony’s graphic. Zo heeft alles een uniek en eigen verhaal.”

Oude gymzaalvloeren hergebruiken

Een vast proces van materiaalaanvoer is er niet bij voor Planq. Dat verloopt spontaan. Zo ontwierp het duo voor de sportfaculteit van de Hogeschool van Amsterdam een nieuw interieur. Anton: “Daarin wilden we oude spullen uit een gymzaal verwerken. Zoals een tafel van een oude gymzaalvloer. Via via hoorden we dat ergens een sporthal werd gesloopt. Toen de tafel eenmaal af was, wilden meer mensen ‘m kopen. Vorige week nog, hebben we er eentje bij de Volksbank geleverd.”

Zonder businessplan, maar met passie

Sinds ruim twee jaar werken Anton en Dennis fulltime voor Planq. Het gaat goed met het bedrijf, het team groeit. Maar hoe zijn ze begonnen? “Niet met een groot businessplan in ieder geval! Wel met een duidelijke passie en interesse. Tijdens m’n studie Bouwkunde deed ik voor mijn afstudeeropdracht al veel materialenonderzoek over reststromen. Denk aan gras, afvalhout, gft-afval en textiel. Hoe kun je dat hergebruiken? Dennis volgde dezelfde studie”, vertelt Anton.

En toen kwam in 2015 de Amsterdam Circulair Challenge van de gemeente Amsterdam. Anton: “Die wonnen we. Zo begon Planq. Onze eerste opdracht was dan ook een ontwerp van een tafel voor Waternet. Hij is gemaakt van riet – maaiafval uit de Amsterdamse grachten – en resthout van gekapte bomen uit de Waterleidingduinen. De tafel is nog steeds het pronkstuk in de centrale hal.” Daarna volgden meer opdrachten. Anton en Dennis ontdekten een gat tussen het goedkope particuliere meubilair en het highend design meubilair. Plus, niets daarvan was duurzaam. Met een duidelijke behoefte in kaart en sterke motivatie ontstond zo het meubelmerk.

Geloof in je product, ook als het niet voor de hand ligt

Planq is de afgelopen jaren organisch maar hard gegroeid en de omzet wordt jaarlijks verdubbeld. Anton: “We doen alles op eigen kracht, met eigen geld en tijd. Het is keihard werken. En je moet vooral blijven geloven in je product. Het idee om van een oude jeans een stoel te maken is natuurlijk niet erg voor de hand liggend. Maar dat is volgens ons juist het succes: ‘creating the unexpected’. Ook leveren we goed werk af en krijgen we goede referenties. Dat zorgt dat we blijven groeien.”

Toch is Planq nu een stuk professioneler dan eerst. Het team zet zelf de meubels in elkaar en legt er de laatste hand aan, maar besteedt de machinale productie uit bij partners in Nederland. “Daar kiezen we bewust voor. We willen de productie zo veel mogelijk lokaal houden. Maar voor specifiek houtwerk werken we soms met bedrijven in Portugal, omdat daar de ambacht nog bestaat. Dat zijn bedrijven die duurzaam zijn en kwaliteit leveren.”

Ook is het team uitgebreid met versterking voor marketing én voor sales. Daarnaast werken Anton en Dennis met stagiaires en afstudeerstudenten van designopleidingen. Anton: “Inmiddels hebben we ook een bedrijfsstrategie en een grof vijfjarenplan. We weten wat we elk jaar aan omzet willen behalen. Het is fijn om een stip op de horizon te hebben en daar keihard voor te gaan.”

Leren van andere ondernemers helpt

Toch is een bedrijf runnen niet altijd makkelijk. Anton: “Als ondernemer moet je alles kunnen. Van facturen en offertes maken tot een meubel zelf in elkaar schroeven. Als je één ding niet kunt, kan het kaartenhuis zomaar in elkaar storten. Ook moet je je management- en communicatieskills ontwikkelen. Kijk, wij met z’n tweeën hebben aan één woord genoeg. Maar aan een stagiair of personeel moet je iets net op een ándere manier uitleggen.”

Wat daarbij helpt? Leren van andere ondernemers. Anton: “Wij werken veel samen met ondernemers bij ons in het bedrijfsverzamelgebouw. Ze werken misschien in andere industrieën. Maar ook zij hebben net als wij te maken met bijvoorbeeld personeel, management en financiën. Ook sparren we regelmatig met de ondernemers uit onze familie. Daar kun je veel van leren. Het kan heel verfrissend zijn als iemand met je meedenkt die zelf in een totaal andere business zit.”

Uitdagingen van duurzaam ondernemen

“Je hoort regelmatig: ‘ja, maar’. Dat is typisch Nederlands”, antwoordt Anton als we hem vragen naar de uitdagingen van duurzaam ondernemen. “Bijvoorbeeld als je een duurzame stoel maakt, dan begint er sowieso iemand over de rvs-schroef die je hebt gebruikt. Tegelijk maakt dat de stoel wel modulair en kwalitatief sterk. Natuurlijk kan het altijd beter. Daarom blijven we door ontwikkelen. Het is net als wetenschap: tot nu toe is dit de beste oplossing, tot het tegendeel is bewezen.”

De tip van Anton en Dennis is dan ook: wees transparant over wat je verkoopt. “Wij vinden het belangrijk dat we eerlijk zijn over wat we maken. Dat is onze communicatieve uitdaging. Zeg niet dat je het duurzaamste product verkoopt. Maar vertel gewoon het echte verhaal. Greenwashing en duurzame containerbegrippen: daar worden we wel eens moe van.”

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Schrijf je in voor de Recycling Nederland nieuwsbrief!

Voeg je toe aan onze maillijst en ontvang Recycling Nederland nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen ons team.

Wordt onderdeel van de wereld van Recycling Nederland en draag bij met een positieve sociale impact in de maatschappij!  

Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!