NS steekt alle medewerkers van de NS-stationswinkels Kiosk, Stationshuiskamer en Julia’s in het nieuw. Of beter: in het oud. Bijzonder is namelijk dat de nieuwe polo’s, T-shirts, vesten en schorten bestaan uit volledig gerecycled.
Afgedragen kleding en gebruikte plastic flessen
NS werkt hiervoor samen met het Brabantse familiebedrijf Schijvens dat bedrijfskleding ontwerpt. Van afgedragen kleding en gebruikte plastic flessen maakt Schijvens weer nieuwe kleding. Een mooie ontwikkeling. Door gerecyclede kleding te gebruiken in plaats van niet-gerecyclede kleding in te kopen, wordt 12 miljoen liter water en 10.000 kilogram CO2 bespaard.
Circulaire ondernemen bij NS
De inkoop van deze gerecyclede kleding staat niet op zichzelf. NS heeft als doel om in 2030 circulair in te kopen, materialen maximaal te (her)gebruiken en geen afval meer te creëren op kantoren, werkplaatsen en in treinen. Om dit te realiseren, werken ze volgens drie uitgangspunten: beperk (nieuw) grondstofgebruik, optimaliseer materiaalgebruik en ‘afval bestaat niet’. NS wil nog slimmer omgaan met materialen en minder nieuwe grondstoffen gebruiken door circulair ontwerpen en inkopen, zoals de ‘nieuwe’ bedrijfskleding van hun retailmedewerkers. Ander voorbeeld: na 20 jaar moderniseren ze hun dubbeldekstreinen zodat deze nog eens 20 jaar mee kunnen.